Toen ik schreef over het werk van de Voetbalscout, sloot ik als volgt af:
“25 jaar geleden had ik natuurlijk niet de opties die er vandaag zijn.
Spelers kunnen zichzelf promoten via social media kanalen. Contact opnemen met anderen die je mogelijk vooruit kunnen helpen is zoveel makkelijker. Maak hier gebruik van. Ben je klaar voor een volgende stap, wacht dan niet af. Kijk wat je zelf kunt doen, en ga ervoor.”
Toen ik als jonge voetballer hoopte op een kans om op een hoger niveau te gaan spelen, leefden we in een andere wereld. Het internet bestond pas, en werd door de meeste mensen niet gebruikt. Mijn vader had een filmcamera. Beelden maken was een optie, maar hoe moest ik deze verspreiden?
Wil jij graag doorbreken als voetballer, maak dan zeker gebruik van de huidige mogelijkheden. Afwachten tot je een keer gescout wordt schiet niet op. Zorg dat je hier mensen bij betrekt die je verder kunnen helpen. Begin in je omgeving, en ga online verder.
Wat ik nu zou doen
Ik kwam uiteindelijk terecht bij een profclub via een talenten dag. Dit soort evenementen zijn nog steeds een optie voor spelers die een stap hoger willen gaan voetballen. Het is niet altijd zo dat deze er ook zijn in je eigen leeftijdscategorie.
Er komen ook veel mensen op af voor een leuke dag, en niet zozeer om zichzelf te laten zien. Dat betekent dat het niveau van zo'n talenten dag erg tegen kan vallen. Probeer daarom naast een eventuele talenten dag direct contact te zoeken met clubs en personen.
Alles en iedereen maakt gebruik van social media en e-mail. Dit geldt voor de clubs, met de verschillende afdelingen maar ook daarbuiten, met onder andere zaakwaaknemers. Ik zou op zoek gaan naar de juiste mensen om mee in contact te komen, en die mijn beelden en verhaal sturen.
LinkedIn is anders dan andere social media, omdat het een specifieke plek is voor professionals om zichzelf te laten zien. Je kan hier zoeken op termen als voetbalscout, voetbaltrainer en spelersbegeleider om de juiste personen te vinden die je misschien verder kunnen helpen.
Het voordeel van de inbox is dat hier mooie kansen tussen kunnen zitten. Mensen en organisaties weten dat zij te maken krijgen met vragen en verzoeken. Zij weten ook dat er via de inbox interessante berichten binnenkomen dankzij de positie die zij hebben. Berichten en e-mail worden daarom regelmatig gecontroleerd.
Wees je bewust van het feit dat het kan zijn dat je geen enkel antwoord terug krijgt. Laat je niet ontmoedigen door een gebrek aan antwoorden of als je een nee krijgt. Zorg er wel voor dat je een goed bericht of e-mail schrijft. Neem hier de tijd voor.
Het bericht moet kort en duidelijk zijn. Waarom schrijf je die persoon of organisatie? Het kan goed zijn dat je een langer verhaal hebt, over wie jij als voetballer en mens bent. Verzend dit verhaal als bijlage in een pdf. Is je bericht te lang, dan kan het zijn dat het niet gelezen wordt.
Beelden
Ik zou zorgen voor een filmpje met mijn doelpunten, mooie acties en een intro. Deze zou ik delen via mijn eigen social media kanalen, en posten op YouTube. Nieuwe beelden zou ik gebruiken voor het updaten van het filmpje, en er meteen een betere versie van maken.
De beelden zou ik toevoegen (of met een link) aan een eventuele pdf met elk bericht. Bij elke nieuwe versie zou ik deze nog een keer versturen, en aangeven dat er nieuwe goals en acties tussen zitten. Dit is meteen een goed moment om de persoon te wijzen op je eerste bericht, voor het geval deze niet is gezien.
Conclusie
In vergelijking met vroeger is alles mogelijk. Dankzij social media en e-mail kan je bijna iedereen direct bereiken. Ook offline zijn er nog aan aantal mogelijkheden.
Probeer het bijvoorbeeld via een voetbalschool. Deze worden vaak geleid door oud-profs en anderen met een groot netwerk. Je kunt je daar verder ontwikkelen en mogelijk via de school contact maken met een scout of (jeugd)trainer.
Eerder schreef ik “begin in je omgeving”. Denk aan de mensen die jij kent, en wie zij kennen. Vergeet niet dat de meeste amateurclubs op niveau contacten hebben binnen BVO's. Maak dus ook hier gebruik van. Een tussenstap kan uitkomst bieden.
Laat jezelf zien. Spreek mensen aan, maak en deel filmpjes en schrijf clubs en personen. Er kan zoveel meer dan 25 jaar geleden. Het is aan jou om wat van die kansen te maken.
Geschreven door: Freddy Gomes
Lees Hier Meer: