Voetbal is tegenwoordig 'big business'.
Ik wil het meer hebben over hoe dat eruitziet, en hoe de toekomst van de zakelijke kant eruit kan komen te zien.
Dat er vandaag de dag zoveel geld omgaat in het voetbal is het gevolg van de ontwikkeling van de wereld. De economische vooruitgang betekent dat er meer geld is dat op zoek gaat naar rendement.
Vele investeerders denken dat zij dat rendement vinden in de voetbalwereld. Dat geloof ik ook, en ik ben ervan overtuigd dat je daarvoor niet alleen in de top van Europa hoeft te zitten. Nieuwe markten, nieuwe investeerders en steeds meer geld levert op alle niveaus kansen op.
De transferrecords worden elke keer weer verbeterd. Dat zien we op elk niveau, in het mannen- en vrouwenvoetbal. Clubs die in staat zijn beleid te voeren dat gericht is op de lange termijn, gaan daar in de toekomst de vruchten van plukken.
Het doel van dit onderdeel van Voetbal Tactics is voetbalfans informeren over alles wat er in de bestuurskamers wordt gedaan. Ik denk dat in de toekomst die bestuurskamers open zullen gaan, en wij de opkomst zullen meemaken van de fan-eigenaar. Fans/supporters met aandelen.
Wanneer dat begint, hoop ik dat fans dankzij deze informatie een betere bijdrage aan de club kunnen leveren. Die bijdrage is op dit moment beperkt tot het consumeren. Fans kopen kaartjes, betalen voor tv-uitzendingen en hebben de nieuwste merchandise.
Als zij het niet eens zijn met wat er binnen de club speelt, zien we groepen protesteren. Ik denk niet dat dit nog van deze tijd is. Het idee van de fan-eigenaar draait dan ook meer om zeggenschap dan winst. In landen als Spanje en Portugal zien we al een organisatiestructuur met clubleden.
Wat die leden niet doen, is profiteren van de winst die er mogelijk wordt gemaakt. Zo heb ik geschreven over de grote bedragen die de jeugdopleiding van clubs jaarlijks opbrengt. Als fans aandeelhouder van de club konden zijn, groeien zij mee met de club.
Ik heb het hier niet over de traditionele aandeelhouder, die via de beurs aandelen kan kopen. Met het oog op de toekomst gaat mijn interesse uit naar blockchain technologie, en de kruising tussen voetbal en crypto. Dit zal deuren openen voor fans die we op dit moment niet voor kunnen stellen.
Op één lijn
“Fans geven niet om de balans, ze willen winnen”. Deze opmerking hoorde ik laatst van een Engelse voetbal CEO. De druk van buitenaf bij een voetbalclub is niet te vergelijken met hoe er gewerkt wordt in andere bedrijven van dezelfde grootte. Fans zijn elke dag bezig met de eigen club.
De druk die er is op trainers, technische mensen en bestuursleden zien we niet bij andere bedrijven. Daar kunnen mensen in meer rust toewerken naar gestelde doelen. Zo nu en dan komen zij in de media, terwijl voetbalclubs dagelijks media-aandacht krijgen.
In die enorme betrokkenheid ligt ook de aantrekkingskracht van een voetbalclub als bedrijf. Wanneer we niet tevreden zijn met een dienst of product, twijfelen we er niet aan om een switch te maken. Als de ene supermarkt goedkopere artikelen heeft, laten we de ander links liggen.
Voetbalclubs zijn onderdeel van onze identiteit. Clubs hebben met een fan een klant voor het leven. Daar zijn investeerders zich zeer bewust van. De manier waarop we in de afgelopen jaren een kijkje achter de schermen krijgen, zorgt voor nog meer interesse van investeerders.
Een goed voorbeeld is de aankoop van Wrexham door Hollywood acteurs Ryan Reynolds en Rob McElhenney. Voetballiefhebbers vinden dat mooi om te zien, maar ik weet zeker dat investeerders er ook met veel interesse naar kijken. Een ander voorbeeld is de bestuurskamer van Salford City.
De eigenaren van Salford zijn oud-United spelers Gary Neville, Phil Neville, Ryan Giggs, Nicky Butt, Paul Scholes en David Beckham. De beelden van achter de schermen zorgen voor nieuwsgierigheid bij potentiële investeerders.
Dat blijkt uit een nieuwe groep investeerders, die van actieve voetballers. Teamgenoten Kylian Mbappé en Vinicius Jr zijn op zoek naar een plek om de jaarsalarissen te parkeren. Mbappé toonde interesse in een club uit de Franse tweede divisie. Vinicius keek naar het tweede niveau in Portugal.
Het investeringsfonds van Trent Alexander-Arnold is aandeelhouder van een Formule 1-team. De voetballer ontkende bezig te zijn met een investering in een voetbalclub. Dat kan niet uitblijven, omdat het verstandig is voor spelers te investeren in wat zij kennen.
De voetballer van nu heeft eigen ideeën over hoe clubs moeten worden geleid. Zij hebben ook de financiële mogelijkheden om dat tot stand te brengen. Waar voetballers in het verleden net genoeg verdienden voor het pensioen en een kleine investering, nemen zij nu kleinere clubs geheel over.
Voetballers van vandaag en morgen zullen open staan voor de mogelijkheden van nieuwe technologie. De manier om clubs en fans op één lijn te krijgen is via eigendom. De fan-eigenaar heeft zeggenschap op een manier zoals dat tot nu toe niet mogelijk was.
In plaats van zwaaien met de witte zakdoekjes zullen groepen fans in de toekomst goed na moeten denken over de gevolgen van beslissingen. Elk besluit dat door tokenhouders wordt genomen kan gevolgen hebben voor de waarde van de investering. Niet voor één, maar voor iedereen.
Mensen binnen een clubleiding roepen altijd dat een club van de fans is. Het is tijd om van een motto de werkelijkheid te maken. De komende tijd wil ik verder ingaan op hoe dat eruit kan komen te zien. Voor nu verwijs ik je naar de artikelen uit de afgelopen maanden mbt de zakelijke kant.
Lees Hier Meer:
Een nieuwe groep investeerders kan het vrouwenvoetbal vooruit helpen
Geschreven door: Freddy Gomes, oud-voetballer op niveau en oud-trainer van een vriendenteam. Ik speelde 7 jaar voor Excelsior Rotterdam. Vanaf de C-jeugd (O14) tot aan het tweede elftal. Later speelde ik een aantal seizoenen in de Hoofdklasse. Als trainer werd ik kampioen met mijn vriendenteam in de Reserve 5e Klasse Zaterdag. Ik was tevens de keeper van dat team.